arama

Çarşamba, Haziran 11, 2008

yıllar sonra tekrar, bilgisayar labında sabahlarken

Geçen dönemin sonlarına doğru yazdığım bir yazıda, bir dersten ötürü gecenin ilerleyen saatlerinde güzide bölümüzün dersliklerinden birinde olduğumuzu ve içinde bulunmuş olduğumuz durumu paylaşmıştım. Aradan neredeyse altı ay geçtikten sonra bir başka gecede ve daha da ilerlemiş bir saatte yine aynı güzide bölümümüzün bilgisayar labaratuvarlarından birindeyim. Mezuniyetimle aramdaki en önemli engel olarak gördüğüm reaksiyon mühendisliği dersinden geçebilmem için benim gösterdiğimden daha fazla çaba sarfeden, içten bir arkadaşımın yayında geceyi, bu çaba doğrultusunda sabaha yani (son) finale bağlama yolundayız. Bu sefer gülmesem de, umutluyum. Uğurlar olsun.

Çarşamba, Haziran 04, 2008

hakia.com: Yeni Nesil Arama Motorunda Türk İzi

11 Haziran 2006 tarihinde başlığını atıp, taslak olarak kaydettiğim bu yazıyı yazmak için az önce güzel bir motivasyon buldum: h Club
Hakia, yayınlandığını duyduğum günden beri, yani yaklaşık iki yıldır takip ettiğim bir internet arama motoru. Google tarafından ele geçirilmiş "internet, arama" pazarına yeni bir soluk getirmek için yola çıkmış, Amerika merkezli bir internet sitesi. Bu getirmeyi planladıkları yeni soluk "semantik" (anlamsal) arama üzerine kurulu. Arama konusunda, anlamsal kelimesiyle kastedilen, hali hazırda Google'da olduğu gibi sadece anahtar kelimelerin girilerek arama yapılmasından öte, anlamlı cümlelerle, sorular sorarak arama yapılması. Hakia'nin da aynen Google gibi bir Labs departmanı var ve burada bu fikir doğrultusunda teknolojiler geliştiriyorlar.
Benim bu şirketten haberimin olması ise temel olarak başlıkta bahsettiğim Türk izine dayanıyor. Şirketin sahibi Rıza Can Berkan olarak görünürken, yatırımcıları başında Turkcell'in de fikir babalarından ve ilk yatırımcılarından biri olan Murat Vargı geliyor. Bunların dışında şirketin yönetim ve mühendislik kadrolarında da çok sayıda Türk bulunmakta. Hakia da bu izi reddetmiyor zaten. Yaklaşık bir buçuk yıl boyunca "yakında Türkçe sayfamız yayında olacaktır" benzeri bir cümle ile anasayfalarından duyurdukları Türkçe sayfa, hafızam beni yanıltmıyorsa bu sene başında yayına girdi.
Beni bu yazım için beni motive eden h Club'i da ilk kez bu tarihlerde gördüm. Ben hemen üye oldum diye hatırlıyorum ama üye olduğum tam tarih 17 Nisan 2008 olarak görünüyor. Ya ben tarihi yanlış hatırlıyorum ya da hemen üye olmadım. Bu iki durumdan hangisi doğru bilemiyorum ama üyelik formunu doldurduktan sonra sayfayı çok derinlemesine incelemediğimi biliyorum. Bugün yaklaşık iki yıldır sayfamın altında bulunan "'hakia arama kutusunun' yeni sürümü çıkmış mıdır acaba" diyerek hakia sayfasını kurcalarken bu sayfayı da daha derinlemesine inceleme fırsatı buldum. h Clup sizin hakia hizmetlerinden yararlanmanızı sağlayan bir ara yüz gibi düşünülebilir kanısındayım. Yeni gelen hizmetlerin duyurulduğu, arama motoruna kayıtların yapıldığı bir yer. Ayni zamanda profil oluşturarak başka kullanıcılarla bazı bilgileri paylaşabiliyorsunuz. Bu açıdan bir sosyal ağın temeli olarak da görülebilir. Hakia'nin haber sitelerindeki yorum gibi yaptığınız aramaları paylaştığınız kullanıcılarla iletişime geçmenizi sağlayan bir sistemi olduğu da göz önünde bulundurulursa bunun da h Club üzerinden bir entegrasyon, yakında söz konusu olabilir (ki belki de olmuştur) ve bu da ağ konusunda bir adim olarak değerlendirilebilir. Bu hizmette beni bu yazıyı yazmaya iten şey ise kaliteli olacağına güvenimiz olana arama hizmetinden sonra yan hizmetlerini de bir çatı altında güzelce toplamasının hakia'nin geleceği açışından çok önemli olduğuna dair kanaatim.
Sonuç olarak arama hizmeti ile Google'ın en ciddi rakip adayı ile karşı karşıya olduğumuz kanısındayım. Yatırımcılar da ayni kanıda olmalı ki 2008'in Ocak ayında yapılan arttırım ile hakia'nın bütçesi 21 milyon dolara ulaşmış. Yan hizmetlerde de Google kalitesi yakalanır mi bilemiyorum ama h Club güzel bir başlangıç olarak değerlendirilebilir. Tabi sonuçta Google'ın büyüklüğü ve kalitesi (ve buraya kadar dahi 6 kez ismini andığım) göz önünde bulundurulduğunda onun yerini alması, hatta bir rakip olarak karşısına çıkması bile yakin zamanda kolay kolay tanımlanabilecek bir şey gibi görünmemekle birlikte seçeneklerin çoğalması kalitenin ve gelişme hızının artmasını getireceği için heyecanla takip edilmesi gerek bir şirket bence hakia.

Salı, Haziran 03, 2008

Nokia, The Morph Concept

video

Nokia'nın Morph adlı konsept cihazının yapabileceklerini göstermek için hazırlanmış bu video beni çok mutlu etti. Paylaşmadan edemedim. Videoda Nokia Cambridge Üniversitesi Nanobilim Merkezi ile geliştirdiği teknolojilerin yetenekleri ve olası uygulamaları ile ilgili güzel bir derleme yapılmış. Nanoteknolojinin hayatımıza pek çok soluk kesici yenilik kazandıracağı muhakkak ama bizim nanoteknoloji uygulama alanı olarak sadece boya sektörünü göz önünde bulundurabilmemiz gibi, bu cihazın da en etkileyici özelliği buyuk bir çoğunluk tarafından "kıyafetinize uyumlu hale getirilebilir olması" olarak değerlendirilecektir.

Proje ve çalışmalar hakkında daha detaylı bilgi isteyenler yukarıdaki videoyu aldığım, Nokia'nın ilgili sayfasına bakabilirler.

(videonun) yayına hazırlandığı tarih: 09.05.2008, 10:21

Pazar, Haziran 01, 2008

ODTÜ Finaller: Bahar 2008

Lisans seviyemin son final dönemi olması beklenen Bahar 2008 final dönemi yarin başlıyor. Son olması gerek bu döneme çok rahat girdiğim söylenemez tabi. Bazı risk ögeleri barındırıyor bu dönem benim için. Ama bu dönemin kaygısını göstermek için bir şeyler yazmaktansa yarın sabah finallerin ilk oturumunda sınava girecek Hasan'ın bir fotoğrafını koymayı tercih ediyorum. Hoş, onun kaygısı yanında benimkinin lafı bile olamaz zaten ama kaygı herkese diyebiliriz ve bu fotoğrafın uygunluğunu savunabiliriz.
Ekleyeceğim başka bir şey yoktur hakim bey.

Herkese finallerinde başarılar.